loading...
read more
سینا خرسند بازدید : 267 یکشنبه 14 تیر 1394 نظرات (0)

درس سوم- اظهارات، متغیر‌ها و ثابت‌ها

 

درس پیشین را به نخستین برچسب جاوا اسکریپت یعنی اسکریپت و ویژگی‌هایش اختصاص دادیم تا شما با نوشتن اولین کد خود متوجه راحتی کار با این زبان بشوید. در این درس و بطور احتمال در درس‌های بعدی می‌خواهیم کمی با مفاهیم ابتدایی و کلیدی برنامه نویسی با زبان جاوا اسکریپت آشنا بشویم.

 

 

سینا خرسند بازدید : 290 دوشنبه 08 تیر 1394 نظرات (0)

درس دوم- مقدمات کار با برچسب اسکریپت و ویژگی‌هایش

 

در درس پیشین نگاهی گذرا به زبان‌های برنامه نویسی داشتیم و در آخر اندکی در مورد زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت سخن گفتیم. در این درس کمی با مقدمات برنامه نویسی با این زبان آشنا می‌شویم و با نمونه‌های کوچکی، چگونگی کار با این زبان را نشان خواهیم داد.

 

برچسب Script
برای نوشتن برنامه‌ای تحت وب و با زبان جاوا اسکریپت ابتدا باید کدهای جاوا اسکریپت را به مرورگر معرفی کرد. معرفی کدهای جاوا اسکریپت به مرورگر با نوشتن یک برچسب (تگ) انجام می‌شود. برچسب script که بصورت یک برچسب شروع کننده کد‌ها و یک برچسب پایان دهنده کد‌ها نوشته می‌شود، وظیفه شناساندن کدهای جاوا اسکریپت را برعهده دارد. این برچسب‌ها به مرورگر می‌فهمانند که در کجا فعالیت این زبان آغاز شده -تا مفسر جاوا اسکریپت مرورگر فعال شود- و در کجا پایان می‌پذیرد که برنامه مفسر هم کار خود را خاتمه دهد.

نکته: همانطور که در درس پیشین گفته شد کدهای جاوا اسکریپت باید در بین برچسب‌های اچ‌ تی‌ ام‌ ال قرار گیرند.

گفتیم که برای اجرا شدن کدهای جاوا اسکریپت باید آنها را در میان برچسب‌های اچ تی‌ ام ال قرار دهیم. پرسشی که ممکن است پیش بیاید این است که باید آنها را در کجای برچسب‌های اچ تی‌ ام ال بگذاریم، آیا جای ویژه‌ای دارند یا در هر کجا می‌توانیم اینکار را انجام دهیم؟ پاسخ این پرسش اینست که کدهای جاوا اسکریپت می‌توانند در هر کجای فایل اچ تی‌ ام ال باشند اما باید ابتدا تشخیص دهیم که نسبت به نیاز ما (برنامه‌ای که می‌نویسیم) بکار بردن هر قسمت از اسکریپت در کجای برگه مناسب‌تر می‌باشد. بطور کل محل قرار دادن کدهای جاوا اسکریپت به سه دسته تقسیم می‌شوند، یک دسته از آنها در قسمت «سر» یعنی head جای می‌گیرند و یک دسته در قسمت «بدنه» اچ تی‌ ام ال و دسته سوم هم در یک فایل جداگانه و خارج از کدهای HTMLبا پسوند js قرار می‌گیرند که در ادامه به توضیح هر دسته خواهیم پرداخت.

 

سینا خرسند بازدید : 151 شنبه 06 تیر 1394 نظرات (0)

قدم اول شما یک وب سرور شخصی

  • اگر شما می خواهید دیگران صفحات شما را ببینند باید آنها را publish کنید
  • برای publish کردن کارتان شما باید فایل هایتان را در یک وب سرور کپی کنید
  • رایانه خودتان اگر به یک شبکه متصل است می تواند بعنوان یک وب سرور عمل کند
  • اگر شما win98 را اجرا می کنید می توانید از PWS استفاده کنید
  • PWS در پوشه PWS در CD ویندوز است

.


سینا خرسند بازدید : 152 شنبه 06 تیر 1394 نظرات (0)

ه دوره آموزشی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت خوش آمدید. این دوره در درس‌های مختلف تلاش بر آشنایی شما عزیزان با مقدمات و پایه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت دارد. پیش نیاز یادگیری این دوره دو مبحث اچ تی ام ال (HTML) و سی اس اس (CSS) و صد البته آشنایی با اینترنت و وب است. اگر هنوز در مورد این موضوع‌ها مطلبی نخوانده اید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا به یادگیری آنها بپردازید و سپس به این دوره رجوع کنید. در این درس اندکی به شرح زبان‌های برنامه نویسی رایانه‌ای یا میزکار (دسکتاپ) و زبان‌های برنامه نویسی تحت وب می‌پردازیم و در آخر به توضیح بیشتر جاوا اسکریپت و ویژگی‌های آن می‌رسیم. آشنایی با برنامه نویسی امروزه زبان‌های برنامه نویسی زیادی در دنیا وجود دارند. از جمله این زبان‌ها می‌توان به زبان‌های C#، C++، جاوا و… اشاره کرد. کاربرد زبان‌های برنامه نویسی در انتقال دستورات ما به رایانه‌ها است. در واقع زبان‌های برنامه نویسی راه‌هایی هستند برای اینکه ما به کمک آنها دستورات و خواسته‌های خود را به رایانه‌ها منتقل کنیم تا آنها این دستورات را برای ما اجرا کنند. در اصل به کمک این زبان‌ها می‌توانیم برنامه‌ها و حتی نرم افزارهای مورد نیاز را ساخته و بکار گیریم. زبان‌های برنامه نویسی بر حسب بستری که باید در آن اجرا شوند بکارگرفته می‌شوند. بطور نمونه اینکه بخواهیم برنامه نوشته شده در رایانه اجرا شود یا اینکه در دنیای وب، نوع و چگونگی استفاده از آنها را متفاوت می‌کند. زبان‌های برنامه نویسی مانند java و یا C++ برای ساخت نرم افزار‌ها و برنامه‌هایی استفاده می‌شوند که اغلب بر روی رایانه اجرا می‌شوند. برای نمونه با این زبان‌ها می‌شود بازی‌های رایانه‌ای طراحی نمود که بر روی رایانه نصب و اجرا می‌شوند. جاوا اسکریپت زبانی است که برای طراحی و ساخت صفحات وب ایجاد شده است. از جمله ویژگی‌های این زبان سادگی و راحتی استفاده از آن است که البته باعث محبوبیت جاوا اسکریپت در میان کاربران شده است. نکته: جاوا اسکریپت یک نوع زبان برنامه نویسی برای طراحی صفحات وب می‌باشد و با جاوا که یک نوع زبان برنامه نویسی رایانه‌ای است کاملا تفاوت دارد.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو